În ultimii ani, piața serviciilor stomatologice din România a cunoscut o creștere semnificativă, fiind înregistrate schimbări majore în ceea ce privește atât cererea, cât și oferta de servicii medicale.
Un raport Eurostat, disponibil aici, menționează că în România numărul de medici stomatologi raportat la mia de locuitori a crescut exponențial în fiecare an. Astfel, de la 79,11 în 2017 acesta a crescut la 83,51 în 2018, la 86,8 în 2019 ajungând la 95,02 în 2020. În plus, conform unui raport Statista, numărul medicilor dentiști practicieni din România era de 15.653 în 2017, 16.457 în 2018, 17.003 în 2019 urmând să ajungă la 18.536 la finalul anului 2020.
O serie de factori, cum ar fi îmbunătățirea nivelului de trai și creșterea gradului de informare a populației cu privire la importanța sănătății orale, au condus la o nevoie tot mai mare pentru servicii stomatologice de înaltă calitate. Pe de altă parte, evoluțiile tehnologice și îmbunătățirile în domeniul materialelor dentare au permis dezvoltarea unor noi tehnici și proceduri, conducând la o ofertă mai diversificată și mai competitivă de servicii stomatologice.
Însă nu în ultimul rând, acest lucru se datorează și faptului că, prin comparație cu celelalte state europene, în țara noastră numărul medicilor care termină anual facultatea de stomatologie este foarte ridicat, raportat la numărul de locuitori: România are cel mai mare număr de absolvenți de medicină dentară din Europa (conform altui raport Eurostat cu date din 2020, disponibil aici), fiind urmată de Portugalia, Bulgaria și Lituania.
Un medic stomatolog, indiferent că vorbim despre un tânăr absolvent sau de un medic ce are deja experiență de lucru cu pacienții, are în principal două variante de a-și desfășura activitatea profesională: fie să lucreze ca medic colaborator sau angajat în cadrul unei clinici, fie să pornească propriul său business.
Oricât de atrăgătoare poate părea ideea de a fi propriul șef, este important de avut în vedere că procesul pornirii unei afaceri dentare de la zero oferă multiple provocări dar implică și o serie de riscuri. Lipsa experienței manageriale poate contribui decisiv la insuccesul clinicii, pentru că medicul antreprenor fondator încă nu știe tipologia problemelor de care se poate lovi și nici nu are instrumentele necesare gestionării acestora. Acest know-how se dobândește în timp, prin experimentarea cu propria afacere și învățarea din erori, dar poate fi dobândit și în cadrul unei echipe formate din profesioniști dispuși să împărtășească din cunoștințele lor. Totodată, poate fi „împrumutat” din practica echipelor care au dovedit performanță în management dentar.
Medicii care doresc să meargă pe drumul antreprenoriatului stomatologic trebuie să fie extrem de atenți la detalii, în special la demararea procesului, când prioritizarea investițiilor financiare și cunoașterea aspectelor administrative cu privire la avize și certificări sunt elemente de maximă importanță.
Însă ingredientul care nu trebuie să lipsească este găsirea răspunsului la „de ce”-ul personal. Este foarte important ca medicul antreprenor fondator să formuleze foarte clar în mintea sa care este motivația sa pentru pornirea propriul business dentar? Unde vrea să ajungă cu dezvoltarea afacerii sale? Pe cine vrea să ajute?
- O bună parte din medicii stomatologi își doresc asumarea unui proiect încă de la începutul acestuia. Vor să se bucure de satisfacția construirii unei afaceri de la zero și de contribuția directă la dezvoltarea sa. Vor să participe activ la luarea deciziilor, să coordoneze procese, să fie lideri și să inspire echipa cu care lucrează. Totodată, își doresc să dețină 100% controlul asupra modului în care clinica funcționează din punct de vedere administrativ și financiar pentru a conduce echipa spre atingerea obiectivelor pe termen lung. Altfel spus, unii medici stomatologi sunt nerăbdători în a-și asuma provocarea de a fi propriul lor șef, un rol care vine cu recompense pe măsura responsabilităților, și pentru care medicul antreprenor fondator trebuie să fie întotdeauna deschis la a învăța, a se dezvolta și a crește în permanență echipa cu care lucrează.
- Un alt aspect important pentru cei care optează pentru deschiderea unui start-up dentar este flexibilitatea programului de lucru. Un medic antreprenor fondator își poate coordona activitățile și își poate gestiona timpul după propria prioritizare. Este important de menționat, însă, că flexibilitatea nu înseamnă neapărat și efort mai puțin sau mai puține ore de lucru, ci doar posibilitatea de a alege momentul când anumite activități trebuie să fie realizate. Pe de altă parte, cu o bună planificare și un sistem eficient de delegare a sarcinilor din partea medicului proprietar, eforturile echipei pot fi maximizate.
- Independența financiară este un alt motiv pentru care tot mai mulți medici decid să își deschidă propria clinică sau cabinet dentar. În cazul unui start-up, până la implementarea unor sisteme optime și eficientizarea proceselor de lucru, veniturile vor crește mult mai lent decât în contextul colaborării cu o clinică ce are deja experiență, renume și implicit o pacientură consolidată. Pentru a construi o afacere stomatologică profitabilă este nevoie de timp, dar și de un plan de business detaliat și bine pus la punct. Acesta ajută la identificarea și realizarea investițiilor necesare dezvoltării businessului dentar, astfel încât să se asigure amortizarea în timp util a costurilor asociate.
- Pentru unii medici dentiști, satisfacția muncii nu vine doar din profesarea stomatologiei, ci din impunerea, și mai ales menținerea, unor standarde în ceea ce privește interacțiunea cu pacientul. Aceștia duc grija pentru pacient dincolo de actul medical și acordă o deosebită atenție experienței acestuia pe tot parcursul vizitei în clinica dentară. Luând în considerare cele mai mici detalii, de la designul clinicii la realizarea unor protocoale de lucru eficiente și folosirea celor mai noi tehnologii în actul medical, medicul antreprenor fondator are ocazia de a-și lăsa o amprentă personală asupra propriei afaceri dentare, asupra stării generale de bine a pacientului și a calității serviciilor stomatologice în tot ansamblul lor. Serviciile performante vor atrage pacienți și vor determina o mai mare rată de retenție a acestora pe termen lung, contribuind astfel la succesul afacerii și la atingerea potențialului său maxim.
Dacă profesia de medic stomatolog se învață în mediul academic și apoi se perfecționează în cabinet prin ore de practică și expunere la cazuri tot mai complexe, antreprenoriatul implică accesarea unui alt tip de resurse, care nu se dobândesc în facultatea de stomatologie. Acesta necesită viziune, obiective clare, curajul de a pune în aplicare planuri îndrăznețe și, nu în ultimul rând, excelente abilități de management. Mai mult decât atât, presupune asumarea faptului că poți face greșeli și necesită deschiderea de a nu te demotiva, ci, dimpotrivă, de a învăța din acestea.
O bună parte din aceste capcane pot fi evitate dacă medicul proprietar are o viziune clară asupra afacerii și un plan corect și complex. Este important ca acesta să participe la cursuri de perfecționare dedicate antreprenoriatului medical nișat pe stomatologie, pentru a afla cât mai multe despre provocările de care se lovesc alți colegi care parcurg procese similare și de a învăța din greșelile celor care au parcurs deja acest drum.
Totodată, este foarte util să facă parte dintr-o comunitate de colegi, mentori și lideri în domeniu cu care să facă networking și schimb de experiență, să împărtășească informații și să discute despre provocările care apar în special la începutul dezvoltării businessului.
Pentru a se bucura de satisfacții pe plan profesional pe termen lung, este important pentru fiecare medic să își analizeze corect opțiunile și, indiferent de direcția în care decide să își investească energia și entuziasmul, să elimine cât mai multe din necunoscute și să gândească lucrurile în perspectivă. Există întotdeauna opțiunea alăturării la o echipă performantă în cadrul căreia se poate dezvolta atât ca medic, cât și ca manager, recomandabilă în principal tinerilor absolvenți.
Chiar dacă poate părea o aventură plină de necunoscute, antreprenoriatul medical poate fi extrem de recompensant, atât din perspectivă financiară, cât și în ceea ce privește dezvoltarea personală și profesională a individului. Planificarea activităților, accesul la informațiile relevante, dar și la rețeaua potrivită de oameni vor da claritate întregului proces, astfel încât medicul antreprenor fondator să își dezvolte afacerea pe care a visat-o încă dinainte de a găsi răspunsul la „de ce”-ul personal.