Pentru ca toate valorile companiei tale să fie appreciate, promovate și reprezentate de întreaga echipă, este foarte important ca tu, în calitate de antreprenor să identifici anumite calități interpersonale și profesionale la angajații tăi. Pe lângă fișele tehnice de formare, experiență și evaluări profesionale. Cunoscându-ți echipa, vei ști cu cine poți lucra în perioadele de criză, de presiune, sau în cele cu obiective mărețe, îți vei cunoaște verigile slabe pe are le poți face puternice, etc.
În urma crizei provocate de COVID-19, se așteaptă schimbări semnificative pe toate planurile și cu atât mai mult în piața muncii.
În acest context, tot mai mulți antreprenori se întreabă ce instrumente au sau cum ar putea să își selecteze dintre angajați, pe cei care sunt mai valoroși, pentru care merită să facă eforturi de a-i menține, în scopul revenirii cât mai repede și mai sigur la o situație cel putin asemănătoare celei dinaintea crizei, dacă nu chiar să o depășească.
Cu alte cuvinte, vor să știe ce angajați ‘’să țină în barcă’’ pentru ca aceasta să poată naviga în siguranță, în vremuri oricât de tulburi, pe cine se pot baza cu adevărat și de cine ar putea să se lipsească.
Se știe că situațiile de criză sunt cele care scot la iveală adevăratul caracter al omului și, cu siguranță, fiecare antreprenor a putut identifica în cadrul echipei sale persoane care au rămas pe baricade, care au pus umărul la salvarea bărcii, la menținerea acesteia pe linia de plutire și, altele, care au ținut să sară din barcă, înainte ca aceasta să se scufunde. Sigur că, indiferent ce decizie a luat fiecare, în spatele comportamentului afișat a avut motive personale de a reacționa așa, motive ce țin de caracter, de valori, dar și de traume sau de nivelul de stabilitate emoțională.
Însă acum, la momentul bilanțului, se pune problema cu cine mergem mai departe? Pe cine ne putem baza? Cu cine putem face o echipă suficient de puternică încât să salvăm nava și să putem pleca mai departe într-o călătorie de lungă durată și cu final fericit?
Și pentru a vă ajuta să clarificați aceste lucruri, ne-am propus să scoate în evidență câteva caracteristici definitorii, un profil, de care puteți ține cont în alegerea oamenilor cu care lucrați.
- Una dintre cele mai frumoase și mai importante caracteristici ale unei persoane este flexibilitatea, capacitatea de a se adapta, din mers, oricărei situații. Avem nevoie de astfel de oameni pentru că ei sunt dispuși și pregătiți să învețe mereu, sunt creativi și atunci când întâmpină dificultăți se mobilizează și găsesc soluții. Ei sunt stabili emoțional și obișnuiesc să evalueze o schimbare ca pe o evoluție, ca pe o provocare pozitivă, fiind o plăcere pentru ei să se pună la dispoziția colegilor sau a celor care au nevoie de ei.
- Empatia este o altă caracteristică importantă pentru orice membru al echipei, pentru că presupune capacitatea acestuia de a asculta cu atenție și de a înțelege situația în care se află echipa și membrii ei. O persoană căreia îi lipsește empatia, își va urma propriul interes și dacă ceva îl nemulțumește, va abandona „nava” cu ușurință, fără să îi pese de ce lasă în urmă.
- În schimb, dacă ar avea ceva compasiune pentru colegi, cu siguranță nu i-ar putea trăda și ar face un minim de efort pentru a contribui la bunul mers al echipei.
- Disponibilitatea de a colabora cu ceilalți membri ai echipei este o altă caracteristică de care e bine să se țină seama și care face diferența între persoane individualiste, competitive în sens constructiv și cele pentru care colaborarea înseamnă dezvoltarea și valorificarea abilităților tuturor membrilor din echipă, prin completare reciprocă, și nu doar a abilităților personale.
- Angajamentul este o trăsătură de caracter, nu o emoție. În timp ce emotiile umane fluctuează permanent, angajamentul trebuie să fie și să rămână solid, ca o stâncă. O echipă solidă presupune ca membrii ei să fie dedicați 100% echipei. Atașamentul vine ca rezultat al unei alegeri, nu al unor condiții. Când alegi să te dedici, îți oferi ție însuți o șansă de a avea succes. Angajamentul rezistă, dacă se bazează pe valori. Dedicarea pentru ceva în care crezi, este un angajament ușor de păstrat și de aceea este necesar să cunoaștem cât mai bine care sunt valorile după care se conduce fiecare angajat.
- De asemenea, ar fi trebuit ca până în momentul de față să știm deja care sunt oamenii de încredere, pe care ne putem baza, care sunt conștiincioși, respectă termenele – și au demonstrat asta în timp. O persoană de încredere este implicată și proactivă, știe să discearnă lucrurile și nu împrăștie zvonuri/ bârfe. Este corectă și are o atitudine de mediator, la care colegii apelează frecvent pentru îndrumări, simțindu-se în siguranță, în relație cu ea. La polul opus, se află intrigatorul/ narcisistul, care este plin de el, are o imagine de sine supraestimată, având impresia că toată lumea trebuie să îi acorde atenție și să-i urmeze ideile, iar dacă nu se întâmpla așa, va părăsi „nava” sau va crea intrigi printre colegi pentru a câștiga admirația celor care îi recunosc „puterile” – și astfel va destabiliza echipa!
- Și nu în ultimul rând, un lucru de care e musai să ținem cont în selectarea oamenilor cu care ne dorim să mergem mai departe, este abilitatea de a comunica, pentru că fără comunicare, nu există echipă, ci doar un grup de oameni. Ori de câte ori un membru din grup se izolează, el devine o problemă pentru întreaga echipă. Dacă fiecare membru încearcă să știe mai multe despre ceilalți, despre obiective și procedurile echipei, cu siguranță vor interacționa și se vor înțelege mai bine.
De aceea, este de dorit să avem oameni care ușurează comunicarea între membrii echipei – se asigură că toți colegii pot comunica ușor între ei, întrucât, cele mai multe probleme de comunicare se rezolvă prin apropiere. Aceștia pot fi atenți și știu să intervină în cazul eventualelor relații problematice – mai ales în cazul relațiilor dintre oamenii care au tendința de a deveni conflictuali.
Pe de altă parte, persoanele care s-au dovedit instabile de-a lungul timpului, care nu își asumă atitudini si comportamente, care zic una și fac alta, sunt acele persoane pe care, spre binele tuturor, putem decide să le dăm jos din barcă!
Și pentru a vă face mai ușoară munca de selecție a oamenilor care vă sunt indispensabili pentru a merge mai departe, pentru a vă ridica afacerea la urmatorul nivel, iată câteva întrebări la care puteți răspunde pentru a vă creiona un profil personal și profesional al angajaților voștri:
-
Cum reacționează X când depășirea unei probleme presupune schimbarea modului în care gândește? Sprijină ideea sau mai degrabă preferă ca lucrurile „să fie făcute ca înainte”?
-
Dacă altcineva, mai bine pregătit decât X, se alătură echipei, X va accepta o altă poziție?
-
Dacă un membru al echipei, specializat în alt domeniu, are o problemă, este X gata să îi ia locul, pentru a fi de folos?
-
Este X o persoană care colaborează?
-
Cooperează și le aduce plus-valoare colegilor, inclusiv celor pe care nu-i place?
-
Contribuie la multiplicarea eforturilor celorlalți sau preferă să facă singur și să își culeagă laurii?
-
Echipa e mai lentă și mai putin eficientă, atunci când X este prezent? – Dacă nu ești sigur de răspuns, colegii lui X știu, cu siguranță. Întreabă-i!
-
Cât de important este un angajament pentru X? Și-l asumă? Îl respectă?
-
Este X o persoană care apreciază devotamentul și merge până la capăt?
-
Atunci când lucrurile se înrăutățesc, X rămâne ferm pe poziție? Ori are tendința să facă compromisuri sau chiar să renunțe?
-
Cât de angajat este X față de echipă? Sprijinul său este unul solid?
-
Dedicarea lui X este de netăguit? Sau nu ești sigur de nivelul angajamentului său?
-
Cum se descurcă X când trebuie să comunice ceva? Cum este perceput de colegi?
-
Relaționează bine cu toți colegii? I-a neglijat sau exclus pe unii dintre ei din cercul comunicării? A stat deoparte de ceilalți, pentru a-și vedea mai eficient de treburile sale? (astfel poate îndeplini mai multe obiective individuale, dar poate prejudicia productivitatea echipei!)
-
Cât de accesibil este X? Membrii echipei îl pot găsi ușor? Găsesc sprijin și înțelegere la el?