Măsuri și recomandări pentru cabinetele stomatologice în perioada următoare
1. Overview – care este situația în România
2. Măsuri de adaptare a businessului
-
în ce investești în perioada asta
-
cum sunt realizate programările
-
ce program trebuie să aibă clinicile
-
cum folosești la maximum capacitatea cabinetului
-
cum asiguri distanțarea socială
3. Măsuri pentru siguranța pacienților și a personalului medical și auxiliar
-
Protocoale interne penru echipă și pentru pacienți
4. Promovarea – yes or no? Online sau offline?
-
cum îți construiești strategia
-
cum alegi cele mai bune instrumente de comunicare
-
care sunt cele mai bune tool-uri de marketing FREE
1. Overview
După două luni în care domeniul stomatologiei a fost grav afectat de intrarea în starea de urgență, în urma căreia autoritățile au decis închiderea cabinetelor stomatologice, lucrurile încep, treptat, să revină la normalitate.
În mod cert, nu este normalitatea cu care am fost obișnuiți până acum, iar revenirea la activitatea normală, în acest moment, pare mai dificilă ca oricând.
Deși autoritățile au revenit asupra măsurilor de siguranță și protecție, relaxând demersurile severe luate inițial, în vederea limitării răspândirii virusului COVID-19, rămân, în continuare, anumite reguli pe care medicii stomatologi sunt obligați să le respecte.
În contextul în care prețurile pentru echipamentele de protecție, produse dezinfectante și alte materiale necesare derulării activității sigure a unui cabinet stomatologic au crescut considerabil, pentru anumiți medici dentiști, lucrurile se arată acum a fi mai dificile ca oricând.
De aceea, din poziția de lider de piață, DENT ESTET face un pas înainte pentru a ajuta sectorul medical de stomatologie din România, împărtășind din experiența ultimilor 2 luni, dar și a planurilor de viitor.
În contextul în care situația la nivelul României începe să prindă un contur pozitiv, numărul celor infectați cu COVID-19 scăzând în ultima săptămână, domeniul stomatologiei din țară, privat în proporție de 99%, trebuie să aibă un plan pe care să-l urmeze cu strictețe, astfel încât impactul celor 2 luni în care activitatea cabinetelor stomatologice a fost oprită complet, excepție făcând cele care au funcționat în regim de urgență, să nu fie unul major, care să întrerupă definitiv activitatea cabinetelor stomatologice.
Astfel, ajungem în punctul în care suntem acum: acela de la adapta businessul la contextul actual.
2. Măsuri de adaptare a businessului
În ce investim în perioada aceasta?
Spuneam mai sus că, într-un fel, activitatea cabinetelor stomatologice poate fi afectată în perioada aceasta și din cauza creșterii mari a prețurilor pentru materialele de protecție, pentru dezinfectanți, ș.a. Astfel poate interveni un dezechilibru major între investițiile pe care fiecare medic stomatolog trebuie să le facă versus încasările zilnice.
Ce facem, așadar? Este mărirea tarifelor justificată? Întrebare la care putem răspunde în felul următor:
-
In condițiile în care peste 1 milion de oameni au fost afectați de criză, intrând în șomaj tehnic, iar o altă mare parte din oameni se confruntă acum cu pierderea locului de muncă, puterea de cumpărare a românilor o să scadă, din păcate. Aceasta este realitatea în acest moment și primul lucru pe care trebuie să-l acceptăm.
-
Românii erau oricum codași la capitolul igienă orală + vizita regulată la medicul dentist (raportat la Europa), iar această perioadă ar putea înrăutăți situația.
Așadar, rămâne creșterea tarifelor o soluție? Înțeleg românii că această creștere se datorează exclusiv majorării echipamentelor de protecție și a celorlalte materiale necesare într-un cabinet stomatologic?
Și în acest caz, putem analiza lucrurile așa:
-
Pacienții mei vin de foarte mult timp la mine și nu ar renunța să vină, chiar și în cazul majorărilor tarifelor (care echilibrează încasările versus costuri, în contextul actual)
-
Pacienții mei ar căuta un alt cabinet stomatologic, în cazul în care prețurile vor fi mărite. Ce soluții există în această situație, în condițiile în care, fără această majorare, lucrurile pot lua o întorsătură nefavorabilă? Pot să-i ajut pe acești pacienți? Poate plata în rate să-i ajute să vină în continuare la tine? Analiza în detaliu o sa te ajute întotdeauna să găsești soluții!
Ce a făcut DENT ESTET în această perioadă: nu a mărit tarifele și nu a impus taxă specială pentru COVID-19. Deși prețurile pe achiziții au crescut, însă, pentru moment, decizia este de a menține prețurile pentru tratamentele dentare, la nivelul actual.
Așadar, sfatul nostru ar fi, înainte de a lua orice decizie:
-
Analiză detaliată a costurilor
-
Prognozarea încasărilor
-
Segmentarea pacienților existenți după planuri de tratament și stadiul de realizare a acestora – cei care au început tratamentele înainte de închiderea cabinetelor stomatologice trebuie să aibă prioritate, astfel încât evoluția să nu fie una negativă, iar valoarea tratamentelor să crească
-
Realizarea unui raport pe cel puțin 3 luni pentru a vedea dacă pot fi menținute prețurile actuale pentru moment sau dacă, pe termen lung, afectează grav activitatea cabinetului
-
Putem scădea din alte cheltuieli? O altă soluție ar fi să negociați cu furnizorii pentru a vedea dacă vă pot oferi soluții în această perioadă. Și șansele sunt destul de mari să primiți raspunsuri pozitive 😊
Pentru foarte multe dintre domenii, nu doar cel de stomatologie, anul 2020 va fi unul dificil. Va fi un an în care va trebui să trecem mai multe obstacole decât de obicei. Dar, din nou, înainte de toate, trebuie să analizăm. Și să încercăm să găsim soluții.
Cum sunt realizate programările în această perioadă
Orice programare trebuie să fie însoțită, în prealabil, de un triaj telefonic! Chestionarul cu privire la posibile simptome, istoric de călătorie sau interacțiune cu persoane confirmate sau suspecte de infecție cu virusul COVID-19, nu trebuie omis din procesul de programare!
Este time-consuming, dar omiterea acestui pas poate avea repercursiuni grave – poate ajunge la infectarea personalului medical cu acest virus și oprirea, în mod evident, a activității cabinetului stomatologic.
Intervalul de programare
Recomandarea Colegiului Medicilor Stomatologi din România este ca, între pacienți, cabinetul să fie dezinfectat și aerisit timp de aproximativ 15-20 de minute, în funcție de manopera realizată (dacă generează mai mulți aerosoli).
Programul clinicii
Intervalul de 15-20 de minute distanța între pacienți impactează numărul de tratamente realizate. De aceea, acolo unde este cazul și există solicitări din partea pacienților, flexibilizarea programului poate fi o soluție. Un grafic al celor mai solicitate intervale, poate fi, de asemenea, util în această situație, pentru a ajusta orele de tratament în funcție de aceste cereri.
Realizarea acestui grafic si ajustarea programului cabinetului stomatologic este de ajutor și pentru a folosi la maximum capacitatea cabinetului dentar.
3. Măsuri pentru siguranța pacienților și a personalului medical și auxiliar
Cu sprijinul Medlife, DENT ESTET a început testarea personalului medical și a celui auxiliar, precum și a pacienților cu tratamente complexe, în vederea limitării riscului de contaminare cu virusul COVID-19.
Testarea pentru depistarea coronavirusului este un efort asumat, o măsură care limitează infectarea personalului și transmiterea comunitară. Acolo unde există posibilitatea, recomandăm testarea periodică a personalului medical, astfel încât o posibilă închidere a activității, în urma unei infectări, să fie evitată.
De asemenea, există recomandări de care trebuie să țineți cont:
-
Tratamentele se realizează doar cu programare telefonică în prealabil, unde se realizează un prim triaj
-
La intrarea în cabinetul stomatologic se amplasează dispensere cu soluții dezinfectante și covorașe cu clor, pentru dezinfectarea pantofilor
-
Toți pacienții sunt obligați să poarte mască de protecție până la începerea tratamentului
-
Reguli privind distanțarea socială – distanța dintre pacienți trebuie să fie de cel puțin 2 m, iar recomandarea ar fi ca, în sala de așteptare, pe cât posibil, să aștepte un singur pacient
-
Aceștia trebuie să vină neînsoțiți, excepție făcând cazurile în care au nevoie de însoțitor
-
În cazul în care spațiile de așteptare riscă să se aglomereze, pacienții vor fi rugați să aștepte afară, în mașinile personale, până când vor fi invitați în clinică
-
În momentul în care ajung în clinică pacienții trebuie să completeze declarația pe proprie răspundere cu privire la istoricul de călătorie, contactul cu persoane suspecte sau confirmate cu virusul COVID-19
4. Promovarea – yes or no?
Cum îți construiești strategia
Înainte de a construi strategia de comunicare, trebuie să ai în vedere următoarele aspecte:
-
Care este publicul tău țintă, atât cel actual, cât și cel pe care dorești să-l atragi (daca este cazul)
-
Care este obiectivul tău: atragerea de pacienți noi, crearea unei identități, stabilirea unei relații de încredere între tine și publicul tău, comunicarea unui serviciu nou, o promotie, sau, pur și simplu, comunicare de brand
-
Alegerea canalelor de comunicare
-
Stabilirea bugetului
-
Evaluarea rezultatelor
Cum alegi cele mai bune instrumente și canale de comunicare
O rețetă standard pentru fiecare obiectiv ales nu există. De foarte multe ori, este un proces de ajustare sau chiar un proces de TRIAL and ERROR.
Însă, în perioada aceasta, în mod cert, bugetele sunt limitate, motiv pentru care trebuie să evităm, pe cât posibil, orice acțiune pe care nu o considerăm capabilă de a livra rezultate.
Pornind de la pașii care te ajută să-ți faci o imagine asupra publicului țintă, ar fi indicat să schițezi un profilul al pacientului tău:
-
Vârsta medie
-
Studii
-
Mediul urban/rural
-
Comportament – petrece mult timp în online, folosește cu precădere smartphone-ul (în detrimentul laptopului) sau este mai predispus să afle anumite informații din offline – presă, panouri stradale, prieteni, etc.
Acest profil al pacientului te va ajuta să-ți calibrezi mesajul și să alegi cele mai bune canale de comunicare, asigurându-te că mesajul chiar va ajunge la persoana potrivită.
Cele mai bune tool-uri de marketing FREE
Social Media
În România există 10 milioane de utilizatori ai platformei Facebook, 3 milioane pe Youtube și doar 50.000 de utilizatori activi ai platformei Twitter (utilizată cu precădere în US).
Instagram este o platformă preferată de publicul tânăr, iar Tik Tok începe să câștige teren și în cazul persoanelor de peste 20 de ani. Acesta din urmă are, în momentul de față, un potențial uriaș pentru branduri, dacă targetarea este efectuată corespunzător.
De asemenea, LinkedIn și Whatsapp încep să fie utilizate din ce în ce mai des ca tool-uri de marketing.
În cazul în care resursele sunt limitate și toată comunicarea se realizează exclusiv intern, atunci:
Pe platformele Facebook și Instagram sunt suficiente câte o postare pe zi. Acestea, însă, trebuie să fie unele concludente:
-
Să transmită o informație nouă- ex. trimitere către site, blog, etc
-
Să întărească o afirmație făcută anterior
-
Să suprindă imagini din clinică/echipa echipată corespunzător
-
Să arate calitatea tratamentelor dentare – before/after
-
Video – daca acesta contine informatii utile și nu este foarte lung (max 2 min), are potențial de viralizare mult mai mare decât o postare in forma grafica!
Nu uitați aici de Instagram și Facebook Story! Postarile acestea pot ajunge, uneori, și la alți oameni, nu doar la cei care interacționează de obicei cu postările din Feed.
Facebook are încă un mare plus la acest capitol – recomandările! Rugați-vă pacienții să vă lase un review, după ce pleacă din clinică! Acestea vor ajuta paienții care sunt interesați de serviciile stomatologice să ia o decizie.
Youtube – vă recomandăm să urcați și pe Youtube video-urile postate pe Facebook. Din Youtube sunt indexate foarte bine de Google și au șanse mai mari de a apărea în căutări.
Pe LinkedIn comunicarea este mult mai nișată și, de obicei, mesajele sunt cele business-related.
E-mail marketing
Este un tool bun pentru pacienții existenți, cărora le poți trimite diferite remindere, informații noi, etc. Există și platforme gratuite sau cu monthly fee prin care puteți trimite aceste newslettere, catre pacienții care și-au dat acordul pentru a primi informații promoționale.
Word of mouth – recomandările prin viu grai
Acest tool rămâne, în continuare, unul dintre cele mai performante și result-oriented canale de comunicare.
În comunitățile mici, acesta funcționează cel mai bine, de aceea este atât de importantă experiența pe care pacientul o are în clinică sau in cabinetul dentar.
Un pacient mulțumit te va recomanda ca fiind un bun specialist, va recomanda cabinetul dentar ca fiind locul în care oamenii sunt foarte atenți sau unde a avut o experiență plăcută per total.
Stabilirea bugetului
În mod normal, bugetul alocat promovării trebuie calculat ca procent din sumele încasate lunar. Cu cât nivelul încasărilor este mai mare, cu atât procentul utilizat pentru comunicare este mai mic. Un interval după care să vă ghidați este între 2% – 8%.
De asemenea, trebuie avut în vedere și numărul de canale de comunicare pe care intenționați să le utilizați.
Evaluarea rezultatelor
Pentru a realiza campanii eficiente, monitorizarea și evaluarea acestora în timpul și la finalul lor sunt aspecte vitale! Astfel, veți putea ajusta continuu comunicarea (canale / mesaje) și vă va ajuta să eficientizați bugetul, investându-l în campanii ce livrează mesaje către publicul țintă, crescând astfel și rata de conversie a acestora.