Somajul tehnic în starea de urgență

Somajul tehnic în starea de urgență

Ce reprezintă somajul tehnic în contextul pandemiei de coronavius?

  • Somajul tehnic reprezintă consecința suspendării contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului pe durata întreruperii sau reducerii temporare a activităţii, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, în condiţiile art. 52 alin. (1) lit. c) C. muncii, republicat.

  • Sunt trei acte normative principale care reglementează aspectele somajului tehnic:

    1. Legea 53/2003 privind Codul Muncii (cu modificarile aduse), desi nu indica in mod expres somajul tehnic;

    2. OUG 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 – stabileste modul in care se aplica somajul tehnic pe perioada starii de urgenta, instituite prin Decretul prezidential 195/2020 (pana pe 16 aprilie, insa termenul poate fi prelungit, in functie de evolutia situatiei de pe teren);

    3. OUG 32/2020 privind modificarea și completarea OUG nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 si pentru stabilirea unor masuri suplimentare de protectie sociala – stabileste procedura prin care statul suporta indemnizatia de somaj tehnic.

Beneficiarii sprijinului financiar

Salariații angajatorilor care reduc sau întrerup temporar activitatea total sau parțial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada stării de urgență decretate, conform unei declarații pe propria răspundere a angajatorului.

Procedura

  • Angajatorul trebuie să depună, prin e-mail, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal însoțită de o declarație pe propria răspundere și de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație.

  • Documentele se vor înainta agențiilor pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București, în raza cărora își au sediul social angajatorii.

  • Conform art. XII alin. (2) din O.U.G. 30/2020, plata indemnizației se face în baza cererii semnate și datate de reprezentantul legal, depusă prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă.

  • Plata din bugetul asigurărilor pentru șomaj a indemnizațiilor se face, în contul angajatorului, în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor, urmând ca acesta să efectueze plata către salariat în 3 zile lucrătoare de la primirea banilor în contul său.

Indemnizația

  • Cuantumul indemnizației este de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.

  • Indemnizația este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

  • Pentru indemnizație nu se datorează contribuție asiguratorie pentru muncă conform prevederilor art. 220^5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Salariatul

  • În cazul în care salariatul are mai multe contracte individuale de muncă și cel puțin un contract cu normă întreagă este activ pe perioada stării de urgență, acesta nu beneficiază de indemnizația somajului tehnic.

  • Daca salariatul are încheiate mai multe contracte individuale de muncă și toate sunt suspendate pe toată perioada stării de urgență, acesta beneficiază de indemnizație în raport de contractul individual de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase.

 

Material realizat de Casa de Avocatură Bordianu & Asociații.

2020-04-08T12:38:15+03:00 aprilie 2nd, 2020|aparitii in presa, stiri|

Aboneaza-te la newsletter