CARE ESTE VALOAREA CLINICII TALE ȘI CE TREBUIE SĂ FACI CA SĂ CREȘTI ACEASTĂ VALOARE
Pentru un medic antreprenor fondator, proprietar de clinică stomatologică, este esențial ca acesta să aibă capacitatea să știe și să înțeleagă care este valoarea clinicii. Medicul antreprenor fondator trebuie să știe răspunsul la întrebarea: Clinica mea creează valoare? Acest aspect este deosebit de important din mai multe motive, iar fiecare dintre ele contribuie la gestionarea eficientă a afacerii și la luarea unor decizii corecte în momente cheie.
Pentru ce este utilă evaluarea clinicii?
Dacă medicul proprietar își dorește extinderea clinicii sau achiziționarea anumitor echipamente pentru a se alinia noilor tehnologii, poate lua în calcul și obținerea unei finanțări de la o instituție bancară. În această situație medicului i se va solicita o garanție care are legătură cu evaluarea valorii clinicii. Realizând corect această evaluare, medicul va câștiga încrederea băncii care îi va finanța dezvoltarea proiectului, încredere care va reflecta faptul că afacerea dentară este solidă și are potențial de creștere.
Alt moment în care evaluarea clinicii poate determina planul de dezvoltare al acesteia este atunci când medicul antreprenor este în căutarea unui partener sau a unui investitor. A avea un partener face neapărat necesară cunoașterea valorii firmei pentru a evalua investiția lui față de valoarea clinicii.
De asemenea, sunt situații în viața unui medic când poate ajunge la concluzia că dorește să vândă clinica. În această situație, discuțiile se vor purta în jurul prețului, care trebuie să fie corect pentru ambele părți. Pentru acest lucru, proprietarul actual al clinicii trebuie să ia în calcul toate aspectele pentru a realiza o evaluare corectă, a obține maximizarea valorii de vânzare și a garanta un proces de negociere transparent și echitabil.
Evaluarea clinicii poate oferi o perspectivă clară prin înțelegerea punctelor forte și a punctelor slabe ale afacerii, care va ajuta la stabilirea strategiilor pentru viitor. Este foarte important ca medicul să fie onest în primul rând cu el însuși, să își păstreze obiectivitatea în fiecare moment pentru a putea face planuri, la momentul potrivit, de extindere, bazate pe date financiare solide.
Odată cunoscută valoarea clinicii – putem identifica și căile prin care putem influența creșterea acestei valori, prin activitatea de zi cu zi a echipei de management, a echipei medicale și până la urmă a fiecărui angajat sau colaborator al clinicii.
Cum se realizează o evaluare corectă și eficientă a clinicii?
Evaluarea clinicii este un pas pe cât de important, pe atât de complex. Procesul în sine presupune o evaluare cantitativă care ne va da anumite rezultate, care pot fi apoi ajustate cu ajutorul evaluării calitative a activităților din clinica stomatologică. În linii mari, însă, există mai multe metode pentru a determina valoarea unei clinici stomatologice.
Metoda bazată pe veniturile generate este una dintre cele mai comune modalități de a evalua o clinică stomatologică. Aceasta ia în calcul câțiva parametri esențiali printre care venitul anual din activitatea stomatologică, misteriosul EBITDA care arată capacitatea clinicii de a produce suficient profit care să plătească dobânzile bancare, taxele către stat și datoriile către furnizori, multiplul de EBITDA, ce poate să varieze în funcție de poziționarea clinicii în piața de stomatologie din România, gradul de dezvoltare regională, teritorială, valoarea brandului, factori din piață sau alte aspecte.
Pe lângă evaluarea financiară, care ia în calcul aspecte materiale și elemente aflate în posesia clinicii într-o formă sau alta, medicul antreprenor fondator trebuie să analizeze și factori de natură non-materială care pot avea o influență puternică asupra determinării valorii clinicii. Dintre aceștia, cei mai importanți sunt reputația și brandul, care reflectă percepția pe care o au pacienții actuali dar și cei potențiali despre clinică și serviciile oferite, loialitatea pacienților, care determină gradul în care aceștia revin la clinică pentru continuarea tratamentului, realizarea unui tratament nou sau recomandarea clinicii unei persoane cunoscute, personalul medical, una dintre principalele resurse în ceea ce privește experiența, nivelul înalt de calificare sau gradul de specializare, și amplasarea clinicii, care poate influența semnificativ valoarea acesteia, în special în cazul clinicilor aflate în localități urbane aglomerate unde și concurența este una acerbă.
Dental Business Master Seminar, răspunsul ADOM la dorința de creștere a comunității stomatologice din România
În cadrul Asociației Dental Office Managers s-a conturat nevoia unui masterclass intensiv care să sprijine medicii antreprenori fondatori de clinici stomatologice în creșterea sustenabilă a proiectelor acestora.
Dental Business Master Seminar este programul dedicat medicilor antreprenori fondatori care își doresc aprofundarea abilităților de management. În cadrul acestuia se abordează intensiv procesul de evaluare a unei clinici stomatologice, parcurgând toate etapele și luând în calcul aspectele care îl influențează. Pe lângă aspectele teoretice relatate, care contribuie la o mai bună structurare a informațiilor, cursul este și o extinsă experiență de dezambiguizare a cifrelor și de aducere a clarității în ceea ce privește acțiunile financiare. Astfel, parcurgând acest program, orice medic proprietar va avea abilitatea de a lua decizii informate despre pașii pe care dorește să îi planifice în strategia de creștere a clinicii.
Cursanții își rafinează cunoștințele sub îndrumarea lui Cristian Taban, Director Executiv al grupului de clinici DENT ESTET. Cu un EMBA de la ASEBUSS Business School și Kennesaw State University, Cristian are o formare solidă în Finanțe pentru Roluri Executive la INSEAD și în management la IEDC-Bled School of Management. În decursul anilor, a obținut rezultate remarcabile în companiile în care a activat, având un palmares impresionant de proiecte finalizate cu succes în companii multinaționale precum Henkel și GE. De când a preluat funcția de Director Executiv al DENT ESTET în 2016, și-a valorificat cunoștințele extinse pentru a genera impact în piața stomatologică din România.